مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:19999 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا احترام و اطاعت امر والدين واجب شده است؟ گناه بي توجهي به والدين چه حد است؟

احسان به پدر و مادر امري است كه هم عقل به آن حكم ميكند و هم شرع بر ضرورت آن تصريح نموده است. از نظر عقل شكر منعم يعني قدرداني و تشكر از كسي كه نعمتي به انسان رسانده، لازم است. با توجه به اين كه پدر و مادر سمبل نيكي نيكي و احسان به فرزند هستند و از جان و مال خود براي پرورش او مايه گذاردهاند، سزاوارترين انسانها براي احترام و قدردانياند و بهترين احترام و قدرشناسي، محبت و اطاعت از آنها است. تأثيري كه پدر و مادر در به وجود آمدن فرزند خود دارند، به هيچ وجه براي فرزند نسبت به پدر و مادر جبرانپذير نيست. كدام حق بالاتر از حق حيات؟ امام زين العابدين عليهالسلام ميفرمايد: حق مادرت آن است كه بداني او به گونهاي تو را حمل كرد كه هيچ كس فردي را چنين حمل نكرده و چنان ثمرهاي از قلبش را به تو داده است كه هيچ كس به كسي نميدهد. او با وجود گرسنگي تو را سير نمود و با وجود تشنگي تو را سيراب كرد و تو را پوشاند، در حالي كه خود برهنه بود...: تو نميتواني سپاس را به جاي آري، مگر به ياري و توفيق الهي. اما دليل شرع، آيات و روايات فراواني است كه بر ضرورت نيكي به پدر و مادر تأكيد دارد، مانند:بحار الانوار ج 71، ص 6.

خداي تو حكم كرد كه جز او را نپرستيد و به پدر و مادر نيكي نماييد. حضرت زهرا عليهالسلام در مورد فلسفه اسراء 17 آيه 23).

احسان به والدين ميفرمايد: خد نيكي به پدر و مادر را لازم كرد براي اين كه شما را از غضب خود مصون بدارد.

بحارالانوار، ج 6، ص 107)

بي توجهي به اين امر مهم و بي احترامي به پدر و مادر و نامفرماني ازوالدين، از گناهان كبيره محسوب ميشود و روايات زيادي بر اين مطلب دلالت دارد. تاجايي كه پيامبر اكرم (ص) فرمودهاند: خشنودي خداوند در گرو خشنودي والدين و خشم او در گرو خشم والدين است.

همان، ج 71، ص 80)

اما اينگناه مانند گناهان ديگر قابل بخشش است. اگر والدين زنده هستند، ميتواند با عذرخواهي و احسان، گناه گذشته را جبران كرد و اگر از دنيا رفتهاند، با طلب مغفرت براي آنها و دادن خيرات و صدقات ميتوان رضايت آنها را جلب كرد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.